Tåg, Stockholm & barndomsvän

Äntligen blev det av. En weekend till Stockholm med en kär gammal barndomsvän. Eller ja, efter massa olika turen, så blev det vi två som åkte tillslut. Vi skulle träffas igen första gången på sisådär 3-4 år.

Barndomsvännen som reste från Gbg, sms:ade när hon startade resan (jag hoppade ju inte på förens i Skövde) att det var ett gäng killar som gärna ville åt våra mycket väl bokade platser så att dom kunde sitta ihop. 

Men då dom hade mycket sämre platser kom hon på den briljanta idéen att skylla på att jag var tvungen att sitta där för att jag led av obotligt och kraftig åksjuka. Vilken story jag fullständigt och med inlevelse backade upp sen, Oja, om ni bara visste hur jävla åksjuk jag kunde bliiiii. 

Jag hade på nått konstigt vis blivit placerad bredvid en SOS-telefon också. Ingen annan resande hade en sådan. Så visst kände jag mig väldig utvald och fick samtidigt kämpa med min impulskontroll, då det var mer än lockande att se vad som hända OM jag på något sätt råkade trycka på knappen. 

Min kära vännina hade som en liten överraskning tagit med två stycken "Lonkero" (longdrink, gin & tonic) som vi skulle avnjuta tillsammans på tåget. 

Vi hann precis öppna dom och skulle ta en klunk för att fira in vår weekendresa, då kom hon, en mycket bestämd tågvärd som med nitiskt stämman utbrister;
"- Det är  strängt förbjudet att dricka medhavd dryck på tåget. Men eftersom jag är snäll, så ska jag nu städa toaletten, men när jag kommer tillbaka så är jag tvungen att beslagta er dryck. Och sätter ni er i motvärn så får vi stoppa hela tåget" Det var minsann ord och inga visor det.

Sedan hann vi knappt blinka eller ännu mindre dricka innan hon snabbt som en hök var tillbaka och med nöjt uttryck beslagtog vår dryck. Ja, det var ta mig fan den snabbaste toalettstädning jag sett. En klunk hann vi i alla fall avnjuta.  

Nåväl, vi körde på plan B istället, att köpa en öl på tåget. Och till vår förvåning så stod ju självaste kommandoran, förlåt tågvärden, som just beslagtagit vår dryck, i resturangvagnen, och nu var det absolut inga problem för att sälja dryck till oss.

Resten av resan fortsatte med mycket skratt och inga mer missöden mer än att vi upptäckte att min vännina haft så bråttom till tåget att hon satt på sig sin tröjan ut och in. Och att när vi sedan skulle gå på toan så höll komman….tågvärden på att städa den igen, men nu tog hon minsann lååååång tid på sig, så klart för nu var vi ju superkissenödiga.

Så kom vi fram till vår vackra huvudstad och hittade utan problem till hotellet. När vi skulle checka in satt det en äldre herre i receptionen som hette Per. Han tittade på oss när han hittade mig i bokningen och frågade om det var fru eller fröken Bengtsson. Fröken!!!!!! utbrister jag snabbt.

-" Okej, FRÖKEN Bengtsson, är du medveten om att du bokat ett rum med endast 140 säng" frågande han lite roat och tittade menande på oss två. 

Nä det hade verkligen inte fröken Bengtsson tänkt på, svarade vi i kör på varandra och brister ut i nervöst asgarv. Hur fan ska vi två får plats i en 140 säng (och jag som plöjer runt som en elvisp på nätterna med)

Men Per, serviceinriktad och proffsig som han är, säger att han uppgraderar oss till en rum med två sängar utom kostnad så damerna kan sova gott om natten. 

Sedan fortsätter han incheckningen och säger förvånat, -" Så fröken Bengtsson har inte bokat någon frukost heller?" Fan jag måste ju varit full när jag gjorde den där bokningen. Frukosten är ju det göttigaste när man bor på hotell.

Har jag inte det, svarade jag besviket. Men då får vi bokat till det då (vilket skulle kostat oss 300 kr var för två frukostar) 

Men Per, den underbara herren, sa att han minsann bjuder damerna på frukosten då han tycker  att vi förtjänar det.

Min vännina påpekade då för mig att jag minsann får bjuda igen nu när Per varit så snäll. Javisst svarade jag snabbt och säger till Per -"Kommer du till Tidaholm så lovar jag att bjuda dig på frukost. Hur fan lät det då, att det alltid ska hoppa ut massa grodor ur denna mun!!!!!

Per rodnade djupt och tittade stint ner i sin dator och utbrister att -" Nu gjorde fröken Bengtsson mig generad här". 

Min kära vännina utbrister stöttande ut i gapskratt, vilket jag inte var sen att haka på och så lämnade vi hotellreceptionen och en generad Per för att göra oss redo för nya äventyr.

Fortsättning följer…. 
(null)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!