Hamsterlook guccimamma & tur

Halloj i stugan. Hoppas du mår bra. Tänkte det var dags för ett nytt inlägg. Det var ju bara sisådär 2 år isch som jag postade ett inlägg sist. Förresten, har du tänkt på vilket fantastiskt ord isch är…….? Jag bara älskar det……går att använda till allt. Lägg bara till isch i slutet så kan du nästan komma undan med allt…..helt briljant helt enkelt.

Okej, nu till storyn…..Den började för ca 2 år ichs och jag hade precis återhämtat mig efter en lunginflammation (det var under julen, för den som är petig) och nyår närmade sig med stormsteg. 

Tre dagar innan nyår vaknade jag upp och hade jätteont i käften och såg att jag var lite svullen i ansiktet.  Jag som får PTS av att bara tänka på tandläkaren insåg att jag nog får krypa till korset och gå dit.

Tur i oturen så visade det sig att vara en inflammation i käken. Vilket jag naturligtvis redan listat ut. Fick penicillin utskrivet och löften om att det skulle hjälpa. Trodde jag….Värken snarare tilltog istället för att avta. Så två dagar före nyår hade både värken och svullnaden ökat väsentligt i stryka. Tandläkaren i Tidaholm gick inte att gå till då dom naturligtvis hade stängt. 

Men då kom min kära syster på att man kan ju ringa till KRY och få prata  med en doktor via videosamtal. Sagt & gjort, ringa KRY-appen blev det. Kostade visserligen 300 kr, men vad fan, det kan det ju vara värt. 

Trodde jag. Nä, den doktorn (om han nu ens var det) såg smått chockad ut när han fick se mitt nu vanställda ansikte. Han upplyste mig om att jag bör uppsöka akuten omedelbart och få en bedömning på plats….nämnde jag förresten att detta samtal kostade mig 300 kr????

Syrran var hygglig och körde mig till KSS i Skövde. Väl där kom vi in till en smockfull akutmottagning. Vid inskrivningen sa sköterskan att det nog är minst 6 timmars  väntetid tills jag får träffa en läkare. Det var droppen, jag beordrade syrran att köra hem mig igen. Tänkte att jag kan ju åka till Skövdes jourvårdcentral i morgon, tidigt. 

Så efter en sömnlös natt åkte jag själv till Skövde på morgonen och blev varse om att det vara fler än jag som haft den idén.
Detta resulterade i att det blev min tur efter ca 5 timmars väntan. Nu var jag så svullen i ansiktet att mitt högra öga var igenmurat och läpparna såg ut som en parodi på en misslyckad fillersbehandling. 

Nåväl den läkarens bedömning var att genast skriva en akutremiss till (trumvirvel här tack)…………. akuten KSS. 

Väl där sa den inskrivande sköterskan; "Jösses som du ser ut, vi har tyvärr inte någon käkkirurg på plats, du får kanske åka till lasarettet i Borås. Fast först ska du få träffa vår öron, nästa hals doktor".

Tror det var exakt där mina positiva förhoppningar tog slut…..Där jag fattade att jag inte skulle kunna jobba på nyårsafton och att jag kanske alltid skulle se ut som en hamster fullproppad med mat i kinderna………Nåväl doktorn kom och hon tripplade min tidigare penicillindos  och rekommenderade mig starkt att dagen efter åka till en jourtandläkaren (som naturligtvis också ligger i Skövde) dagen efter. Men jag slapp ju i alla fall att åka till Borås.

Så min nyårsafton började med att köra till Skövde som en vanställd enögd pirat då mitt högra öga nu var helt igenmurat. Väl där (jag var till en början den enda patienten, då normalt folk kanske har liiiite annat för sig på en nyårsafton) satte jag mig i väntrummet. Efter en stund kom det in en riktig "Guccimamma" och hennes son. Du vet kanske vad en Guccimamma är? Om inte så är det en mamma som ser ut att komma från en modellkatalog, du vet senaste mode på kläderna, dyr märkesväska, löshår, lösögonfransar och lösnaglar och högst troligt silikonbröst med.

Nåväl, denna kvinna blev plötsligt helt förfärad….Hon hade nämligen glömt sin mobilladdare i bilen (vilket säkert var en Mercedes  eller Audi). Hon bara mååååååååååååååste ha sin laddare. Sonen som var i 8 års åldern isch…..Ville absolut inte följa med och hämta den och till slut fick mamman gå och hämta den själv.

Så där sitter jag och det lilla barnet ensamma i väntrummet, då jag hör hur pojken plötsligt börjar snyfta. När jag tittar åt hans håll sitter han med händerna för ansiktet. Stackarn….tänkte jag. Han är säkert förfärad över det monster som sitter här, och syftar naturligtvis på mig själv.

Nåväl så kom guccimamman klapprandes tillbaka på sina skyhöga klackar med sin laddare i högsta hugg. Ser på sin lille son som sitter där med händerna för ansiktet och utbrister;-" Men herregud, sitter du här och gråter!!!!!". 
Och när pojken tog ner sina händer visade det sig att han blödde näsblod!!! 

Men lilla hjärtat, blöder du näsblod och INGEN gör något, fortsätter hon nu högljutt, samtidigt som hon stirrar på mig med förebrående ögon.

Precis som OM jag skulle gjort den stackars pojken något ont. Tur i oturen blev jag exakt då inkallad till tortyr…förlåt, tandläkaren. Väl där deklarerade tandläkaren hurtigt att vi minsann får lägga ett litet snitt i käften (förlåt,munnen) och släppa på trycket lite. Därefter skrev hon ut annan penicillin och sa att om den inte funkade så kunde jag hämta ut ännu starkare penicillin på nyårsdagen. Därefter var det bara att åka hem, 4000 kr fattigare, men lite mindre svullen.

Nyårskvällen kom och min kära syster bjöd ner mig till henne för att "ingen ska behöva sitta ensam på en nyårsafton". Väl hemma hos henne, såg jag att hon dukat upp med massa godsaker. Men ta för dig nu då, säger systern uppmuntrande…..Hmmm, ser jag ut som jag kan äta något fick bli mitt svar samtidigt som jag drack buljong och sög i mig nudlar. Hejhej, år 2019 kom du bara :)

Så kom nyårdagen…..och naturligtvis så hade svullnaden inte gått ner mer. Så det vara bara att hämta ut det andra receptet. Och självklart fanns det ju inget apotek öppet i lilla Tidaholm…….jag menar, det var ju i alla fall nyårsdagen. Så för tredje dagen i rad var det bara att åka till Skövde.

Nåväl, för att försöka göra en redan lång story lite kortare och spola fram flera tandläkarebesök, operationer och ca 7000kr fattigare (och allt detta för en tand). Så var detta ett färdigt kapitel i slutet av april (2019) och jag hade efter två försök äntligen fått en ny tand. 

Så varför skriver jag om detta nu då, kanske du undrar? Jo, för förra veckan vakna jag av att samma tandjävel var lös. Jag ringde ju självklart tandläkaren direkt och fick tid samma dag. Och jo, visst fan hade den lossnat. 

Tandläkaren förklarade tålmodigt för mig att den där "skruven" som tanden sitter fast i tydligen är lite för kort. Men att jag bara ska vara lugn för att han skulle sätta fast den igen. OCH OM detta inte skulle funka, får vi ta till plan B och göra om allt igen.

Plan B, tänkte jag då uppgivet, jag har ju för sjutton redan gått genom hela jävla alfabetet med planer för denna jävla tand!!!!! Men det e ju klart…….efter Ö kan man ju faktiskt börja om alfabetet en vända till. Eller?

Men det positiva med detta denna gång är att det inte kommer att kosta mig en KRONA (göteborgshumor,jag vet) då det finns något som heter så vackert som garanti. Och till på köpet får jag möjlighet att fortsätta öva mig på att bota min tandläkarskräck :)

Ja just det ja……tanden lossnade igår igen och jag väntar spänt på folktandvårdens plan B…………
(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!