Tågresor, biljetter & tokerier

Nu är vi åter hemma efter en underbar helg i Göteborg. Vi hann klämma in mycket, supergod middag med mycket skratt hos en kär barndomsvän, med familj. Liserbergsbesök, med även älskade dotter med pojkvän. Och till sist kalas för kära syster och systerson.

Smarta och smidiga som vi var, beslutade vi att det absolut bästa var att ta tåget till Gbg (från Falköping) då vi ända skulle hålla oss till de centrala delarna i Göteborg. För vem vill hålla på att krångla med bil mitt inne i city, dyra parkeringsavgifter, trafikkaos och spårvagnar kors och tvärs?

Sagt och gjort, den Bengtssonska familjen intog Falköping tågstation fullpackade med väskor och paket. Jag som är den mest erfarna resenären i familjen tågar in på Pressbyrån för att köpa biljettet. För vi ska köpa regionen runt på 72 timmar, vilket kostade 570 kr styck och då kan sonen åka med gratis. Smiiiiiidigt va?

När det sedan var min tur vid kassan, fick jag en stunds lyckorus, då kunden bakom mig upplyser mig om att jag bara behöver köpa ett kort, då vi kan åka alla tre på samma kort och således ”tjäna” 570 kr. Tyvärr varade inte ögonblicket länge, då idioten i kassan påpekar lite högdraget att det minsann ”bara” gällde för regionen runt 24 timmar. Till min ilska så hade kassabiträde FEL, och man kan säga att vi FÖRLORADE 570 kr istället och blev nästan idiotförklarade av kontrollanten!!!!!!!!

Nåväl, vi kom på tåget (med våra TVÅ regionen runt a 570 kr styck) och det avgick i tid. Resan gick smidigt och jag började tänka på att tågtrafiken kanske fått oförtjänt dåligt rykte. Men så kom vi till Alingsås, sedan var det självklart stopp. Tydligen skulle en person blivit påkörd av ett tåg, så det var stopp mellan Floda och Göteborg och läget var naturligtvis mycket oklart hur länge detta stopp skulle hålla i.

Efter ett tag meddelar tågvärden att OM vi ville, kunde vi ta pendeln till Floda och byta till ersättningsbussar till Gbg från Floda. Men vi höll oss positiva och satt kvar. Tills det gått ytterligare en stund och tågvärden uppmanar alla att byta tåg till pendeln, då vårt tåg (naturligtvis) troligtvis kommer att ställas in!!!!

Så ner med alla paket och väskor och springades armbåga sig fram till pendeln (för vi skulle minsann ha sittplatser!!!!!) Det fick vi.

När jag precis återfått någorlunda normal andning, kom ett meddelande från pendeln att den nu kunde köra hela vägen till Göteborg, men tyvärr var det tre tågavgångar före. Men att vi OM vi ville, kunde byta till vårt ursprungliga tåg OM vi inte ville vänta.

Så det var bara att åter slita ner och packa på sig väskhelveterna och paket igen för ett nytt gatulopp tillbaka till tåget. Där det meddelades att tur i oturen, så var det ingen som blivit påkörd av tåget!!!?????

Nästa gång tar vi BILEN, hur svårt kan det vara, egentligen??????
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!