Vinstmaskinen, mobildopp & finsk fredagsgrogg

Vi har det bara sååå härligt här, det är bara cirka 100 meter till sjön, som passande nog heter Ruotsalainen, det vill säga svensken.

Vid vårt första dopp hade vi med oss pappi, som naturligtvis tog på sig rollen som vattendjupskontrollant. Ingen fick hoppa i innan han kontrollerat vattendjupet. Till sin hjälp hade han en lång pinne (var han nu trollade fram den ifrån).

Strax hördes ett dovt plopp, följt av någon svordom. Pappi hade i sin iver att mäta djupet, helt glömt bort att han hade sin mobiltelefon i bröstfickan. Det var alltså den som hade pluppat i.

Sonen fick göra en (mobil)livräddarinsats och fick snabbt upp den och därefter påbörjades livräddningsförsöken, delarna plockades isär och hårtorken på standby och tror det eller ej men efter 4 timmars ihärdigt blåsande, var den som ny igen. Men det var bara för det är en Nokia, upplyste pappi oss om stolt.

Med list lyckas jag lura med familjen på lite nyttig shopping. Sonen ville köpa sig en stor gummibåt, som när han inte fick, gick och köpte för sina egna pengar. Vidare ”råkade” han spela på spelautomaten, även denna gång, trots att han inte fick. Nu hann han spela för 20 cent, innan vi stoppade honom.

Men då visade han stolt att han redan hunnit vinna, denna gång 16 euro!!! Så trots att sonen spenderat sina pengar på gummibåtar, drickor, chips och godis så han ändå mer pengar nu än när vi kom hit. Mina argument om att man alltid förlorar pengar på spelapparater, börjar visst låta allt mer ihåligt.

Jag och maken är helt fascinerade av att det går att köpa starköl och det bästa av allt lonkkero i vanliga mataffärer. Men i fredags var det Eero som upplyste oss om att vi nu minsann skulle få smaka på en riktig finsk grogg, innehållandes ren sprit och lite vatten.

Om det var så gott vet jag inte, fast jag gjorde att tappert försök att få ner den. Medan jag kämpade med min grogg, hade maken förstås lyckas få ner hela sin. Naturligtvis belönades han genast av Eero, genom att snabbt få en ny.

Själv lyckades jag inte få i mig hela utan smög iväg sådär diskret, täckande glaset i min hand, så att ingen skulle notera att jag totalt oartigt var på väg att hälla ut resterande i vasken. Det var då jag såg det. Flaskan!!!! Det var minsann inga 40% där. Nä, denna vodka innehöll hela 80%!!!

Behöver jag tillägga att maken somnade fort och gott?
Fortsättning följer……..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!