Försmak, huvuddopp & värme

Dagarna flyter på här i Heinola och snart ska det bäras av långt upp till de finska lappmarkerna, Rovaniemi. Staden där myggorna och knotten är lite större, mer aggressiva och fler i antal än någon annanstans.
 
Flyter, det är något som pappi definitivt inte gör. Han skulle nämligen tvätta håret i sjön, vilket förövrigt är något som vi alla i familjen gjort hela veckan. Men pappi, han skulle naturligtvis göra på sitt EGET sätt. Som bestod i att balensera ut på det hala och rangliga stenarna BREVID bryggan. Där satt han likt Gollum i sagan om ringen, med benen brett isär och skulle böja sig framåt för att skölja schampot ur sitt hår.

Sedan om han fick syn på någon ring på botten eller helt enkelt bara tappade balansen, men pappi lyckades göra en riktig ninjarullning rätt i sjön med både huvud och ansikte fullt med löddrande skum. Utan att ta i sig med händerna stå på huvudet rätt i sjön med benen sprattlande över den nu skummiga ytan. Smått chokade ålade sig pappi upp ur vattnet, fortfarande med schampo i ögonen. Sedan fick han tvätta sig som oss andra. Tur att han klarade han sig utan några större skavanker.

Själva är vi, jag, sonen och maken fulla med myggbett redan. Då det på grund av värmen är så otroligt varmt att sova med något täcke absolut inte är att tänka på. Trots att jag sprutar fullt med myggspray, så hela övervåningen riktigt dryper av kemikaliker. Hindrar det inte de små myggjävlarna att ha full buffé på oss på nätterna. Vilket alla kliande bett vittnar om på morgonen. Jag börjar misstänka att myggen kanske har vallfärdat hit till Heinola för att få en försmak av de frodiga svenskarna som ska komma upp? Får tillägga att pappi inte fått något myggbett, vilket jag tycker stärker min teori.

Men det som inte dödar, det härdar, eller?
Fortsättning följer………………
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nina

Finland är fint...speciellt på sommaren. Alla mina 14 första år (jag är 42 nu) så var jag där, 10 mil norr om Wasa.
Påtal om mygg...de gillar ju inte värme...hur har ni lyckats? ;)

Svar: Ja Finland e fint och med myggen så verkar det va vi som har ett väldigt saftigt blod. Men det var faktiskt nästan inga mygg uppe i Rovaniemi 😘
Marie

2014-08-02 @ 23:49:37
URL: http://timmerbacka.bloggo.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!