Kompisrabatt & avund

Idag var jag och maken och handlade på Ica. När man handlar där, vilket vi gör rätt så ofta, lär man sig ungefär i vilken kassa man ska välja.

 

För ibland så spelar det ingen roll hur lite folk det är i den ena kön och att det är lååååång kö i den andra, för beroende på vem som sitter i kassan, så kan det faktiskt gå snabbare i den långa kön.

 

Så jag och maken har satt som rutin att alltid spana in vem som sitter i alla kassor och så välja kö efter kassör. Detta är ett lyckat koncept som alltid brukar fungera. Men inte idag för………

 

idag valde vi som vanligt kö efter kassör men före oss i kön är det en dam, som när hon ska betala, har handlat för exakt 402 kr. Så hon tar upp sitt bonuskort som Ica har för att få en stämpel i.

Man får nämligen en stämpel om man handlat för minst 200 kr och när man uppnått 6 stämplar får man 150 kr i rabatt vid det 7:e köpet.

 

Så en stämpel fick även damen på sitt rabattkort. Då tittar damen lite uppfodrande på kassörskan och säger; - Jag har ju handlat för 402 kr, så jag ska ju ha en stämpel till.

 

Kassörskan tittar leende upp och säger, nä, det är en stämpel per köp. Vilket gör att damen snörper ihop munnen, tittar väldigt noga vad som står på kortet och säger lite stött, :- Hmmm, jag trodde man skulle få stämpel efter hur mycket man handlar för. Därefter börjar hon sävligt, sakta att plocka fram 100-lappar ur sin plånbok, en efter en. Ingen brådska där inte.

 

Sedan var det vår tur, nu hör ju till saken att även jag har Icas rabattkort, men mitt har redan 5 stämplar i, men datumet hade gått ut.

Så när vi ska betala, tar kassörskan mitt gamla kort och för över de 5 stämplarna på ett nytt, plus ytterligare en för dagens köp.

 

Det är just när kassörskan håller på att stämpla, som maken högt säger; - Va, fick DU 6 stämplar, till mig.

Damen som höll på att studera sitt kvitto, stirrar på kassörskan som stämplar och sedan på mig med en blick nästan grön av avund, och utbrister; Jag fick bara EN stämpel!

 

Jag fick verkligen hålla masken och rykte lite nonchalant på axlarna och gav henne en medlidande blick innan vi fortsatte att packade ner.

 

På väg ut, kunde ju inte maken hålla tyst utan ”trimmar” damen ytterligare genom att högt säga, det var som attans,  att du fick 6 stämplar när du bara handlade för 200 kr.

 

Ni skulle sett damens min när hon återigen slet upp sitt bonuskort, för att verkligen läsa vad som gäller. Det var nästan synd om henne. Men jag och maken skrattade gött hela vägen till bilen.

 

Nästa köp på Ica, får vi 150 kr rabatt……………………………Det du damen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!