Champangeglas, polisman & havsdopp

För några dagar sedan var en sådan där mulen dag, så jag frågade min kära mor sådär lite försynt om hon möjligtvis hade lust att åka och ”titta” i affärer. Vilken hon var mer än med på, hon propsade till och med bestämt på att JAG skulle köra bilen, till Angered trodde jag, men ånej, hon hade adrenalinpåslag och siktet inställt på Backaplan, mitt inne i smeten.

Sagt och gjort, mamma backade ur deras lilla Clio ur garaget åt mig och väl ute byte vi plats för att jag kunde inta förarsätet och fixa bra körinställning för mig (vilket visserligen tog sin lilla tid), dessa moment iakttogs mycket noggrant av två hmm, hur ska jag skriva, mörkhyade män som båda såg väldigt roat på min och mammas ”show” på parkeringen.

Sedan bar det av, min mamma var förvånansvärd lugn och förklarade vägen pedagogisk och sakligt. Det enda hon inte hade påtalat var att vi faktiskt var ute och åkte mitt i den värsta rusningstrafiken.

Så väl ute på motorvägen hamnade vi i bilkö. I vilket jag fick krypköra fram i 20 km/tim, med bilar tätt inpå, både bak och som fram, och skapade jag mig lite avstånd framtill kom någon annan bil från filen bredvid och trängde sig in emellan. Jag som ville ha avstånd!!!!

Efter att krypkört ett tag på motorvägen svängde vi av lite tidigare upp mot Selma Lagerlöfstorg istället, men vad händer då, jo då har det tydligen varit en bilolycka vid Brunnabo, så jag hamnade i ny bilkö, och var tvungen att efter polismans tecken, köra ut i en bussfil.

Än värre var att samma polisman, plötsligt fick för sig att rusa över gatan mitt framför bilen, så det var verkligen tur att jag hade krypfart (så jag hann bromsa till), annars kunde min körkortskarriär blivit kort. Men vi kom fram till vårt slutmål utan några missöden. Fast mamma körde på tillbakavägen, och då passade vi på att ta en sväng till Ikea.

Nu har jag ju inte varit i Ikea med mamma sedan sist, när hennes make ”råkade” välta ur och krossa sisådär 12 champagneglas framme vid kassan, som han på något sätt lyckats vända det som om det vore den stackars butiksbiträdes fel, genom att vråla ;- ”Se här vad du ställt till med, genom att stå här och TJÔTA!!”
Men det enda hon HADE gjort var att upplysa honom att den kassan som han ställt sig i var till för självskanning.

Nåväl nu var vi åter på Ikea jag och mamma (utan hennes make) och kikade lite. Men tydligen hade dom byggt om så vi hittade inte, så mamma frågade ett (stackars) butiksbiträde var en viss avd låg, vilket butiksbiträdet förklarade noggrant och detaljerat.
Varav mamma till min och butiksbiträdet förvåning bara linkar iväg. Lite generad över mammas vägnar, säger jag ” Tack så mycket”

När jag kom ifatt frågade jag (mycket förvånad, då alla som känner mamma vet att hon inte på något sätt e otrevlig eller snorkig) varför hon inte ens sa tack. Då plötsligt gick det upp ett ljus för mamma som omedelbart vänder sig om och ropar (vi hade ju kommit en bit bort) efter den nu säkert ännu mera förvånade biträdet ; ”-Åh tack för hjälpen, jag är så tankspridd!!!!!”

När vi kom hem till parkeringen igen möter vi förvånade nog åter igen de där mörkhyade männen, och när de nu såg att det var min mor som körde bilen, sken de upp, pekade de på oss och skrattandes började diskutera på något främmande språk till en tredje man som anslutit till dom.

Avslutar med en bild från hur vi äventyrligt avslutade dagen, nämligen med ett friskt (det var bara 15,5 grader i vatten den gången) dopp i havet och det var ….....uppiggande kan nämnas. Och vi var ensamma om att bada (konstigt nog).
 

Kommentarer
Postat av: Eva`s blogg

hej kollar om du bloggat idag :) kram

2012-10-25 @ 18:44:14
URL: http://evasblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!